Általános jelenség, hogy a nappali tagozatos hallgatók munkát vállalnak a képzés mellett, mivel az elhelyezkedésnél a 2-3 éves szakmai gyakorlat behozhatatlan előnyt jelent.

A képzés melletti munkavállalást én sok szempontból igen hátrányosnak tartom. Nézzünk két ellenérvet:
1. Sem az oktatásban, sem a munkában nem tud az ember 100%-os lenni, miközben az el nem végzett feladatok nyomasztó stressz-élményt okozhatnak, esetleg maradandó egészségi károsodások (gyomorfekély, infarktus, magas vérnyomás) melegágyává válhatnak.
2. A munkáltatóval szemben egy végzettség nélküli hallgató még nincs jó önérvényesítési pozícióban. Lassan eljutunk oda, mint a jogászok, könyvvizsgálók stb. esetében, hogy a napi 9-12 órás foglalkoztatásért, amely valódi rabszolgamunkává válhat, még a hallgatónak kell fizetni…

Úgy vélem, hogy az oktatási reform sűrűjében a hallgatóknak nem egyetemen kívül, kiszolgáltatva és egyesével, hanem egyetemen belül, csapatjátékban, magas tapasztalattal rendelkező moderátor tanárok mellett kellene kipróbálni magukat és referenciamunkákat szerezni. Meggyőződésem, hogy legalább olyan jó referencia, ha egy hallgató másfél-két évig az Egyetem kreatív szellemű tanszékein szerez jártasságot pl. pályázatírásban, elnyert pályázat kidolgozásában, mint ha mondjuk beosztott könyvelőként dolgozik egy cégnél.

Lehetőséget látok arra is, hogy megvalósítás sikjára vigyetek életképesnek tűnő üzleti terveket, olyanokat például, mint amilyeneket a itt olvashatsz.

Várom véleményeteket, ötleteiteket, javaslataitokat!

Dr. Laáb Ágnes

2 hozzászólás

    • Totesz

      Harmadéves hallgató vagyok, és nagyjából egy éve dolgozom – bár nem közgazdasági, hanem informatikai területen.
      Az én esetemben az oktatás mellett vállalt munka nem csupán szakmai gyakorlatot, és kereseti lehetőséget jelent, hanem kihívást, a jövő építésének lehetőségét, a karrier megalapozását. Az induló cégnek, amelyben dolgozni kezdtem, mára résztulajdonosa vagyok.
      Úgy vélem, az egyetemi oktatás nem ad eleget a hallgatónak. Az első években legalábbis elég alapozó jellegű tárgyakat tanulunk, és mivel ez nekem kevés, ha nem is dolgoznék, saját kútfőből biztosan kitalálnék valamit, amellyel foglalkozhatok az iskola mellett. Miért ne kössük össze a kellemeset a hasznossal?
      Az igaz, hogy a dupla elfoglaltság dupla munka és dupla stressz, engem azonban a kihívások éltetnek, és szükségem van erre. A munkám projekt-szerű, az időmet magam osztom be, így a körülmények ideálisak. Részt veszek mind tervezési, mind megvalósítási folyamatokban, sőt, az utóbbi időben már menedzselési feladataim is vannak – ezek olyan tapasztalatokkal szolgálnak, melyeket másképp, az egyetem révén nem szerezhetnék meg: egy élő, működő cégben tevékenykedni és kipróbálni többféle szerepkört.
      Tudná mindezt biztosítani egy tanfolyam?

    • Dr. Laáb Ágnes

      A saját vállalkozás egy más kategória. Magad ura vagy, magad osztod be az idődet – ami természetesen szintén összeütközésbe kerülhet az egyetemi óralátogatással és feladatteljesítéssel – közvetlenül profitálsz a vállalkozás összes sikeréből és kudarcából. Én a bérrabszolgaság ellen emeltem szót.

Hozzászólás írása