Hogyan lehet szépen és bölcsen öregedni II. – Meryl Streep

Amikor eldöntöttem, hogy beleásom magam a nőiség harmadik korszakának felderítésébe, arra gondoltam, hogy olyan filmeket fogok nézegetni, amelyekben idősödő színénsznők formáznak meg idős asszonyokat. Őszintén mondom, álmaimban sem gondoltam volna, hogy ilyen jó programot találok ki magamnak a nyárra!
Jobbnál-jobb színésznők, jobbnál-jobb alakítások! Itt van például Meryl Streep, aki kiérdemelte a “legynagyobb élő színésznő” állandó jelzőt, hiszen képes belebújni bármilyen szerepbe, megformálni a legkülönbözőbb karaktereket és mindezt úgy, hogy eddigi pályafutása eredményességét 3 Oscar-díj, 18 Oscar-jelölés, 8 Golden Globe-díj, 23 Golden Globe-jelölés és 1 Emmy-díj fémjelzi.
Mostanában töltötte be a 70. évét. Csodálatos fiatalkori alakításai is vannak, ám 50 éves kora után (1999-től) egyszerűen varázslatossá vált. Szép is, bölcs is. Mitől?
Ha abból indulunk ki, hogy főzni csak abból lehet, ami van, vagyis a legjobb szerepealakítások mögött ott kell lennie Meryl Streepnek, a magánembernek teljes hitelességében. Annyi tudható, hogy két férje volt, az első a karjai között halt meg, a másodikkal mai napig együtt él, négy gyermeket neveltek fel és nemrégiben megszületett az első unokája.

Könnyű dolga van amiatt is, hogy kezdettől nagyon szép volt és nem volt híján az értelemnek sem. Mert azért úgy sokkal könnyebb, szépen és bölcsen öregedni, ha valaki már kislányként, fiatal nőként, és nőisége minden szakaszában magában hordozta a szépség és bölcsesség csíráit. Hiszen a szépség idős korra csak átalakul: külsőből belsővé lényegül. Az ösztönös, intuitív meglátásokból pedig, amelyek ifjabb kortól okos döntésekhez segítenek időskorra kijegecesdhet a bölcsesség a tanulás, a tapasztalat, a siker és kudarcélmények hatására. De azért ez még csak feltétel, és ezer példát lehetne mondani arra, hogy egy gyönyörű nő mennyire képes megcsúnyulni öregségére, vagy egy sziporkázó szellemű fiatal teremtés mennyire el tud butulni öregkorára.

Összegyűjtöttem az idősödő színésznő filmszerepeit, amelyek hozzásegíthetnek felfejteni, hogyan lehet szépen és bölcsen öregedni. Soha rosszabb elfoglaltságot a nyárra!

A szív dallamai 1999 (50)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/a-sziv-dallamai-teljes-film-1999-aidan-quinn-ijtblX9cyfGyNRkM )

Adaptáció 2002 (53)

Az órák 2002 (53)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/az-orak-drama-0TYBLQUppuY9I8Xh )

A mandzsúriai jelölt 2004 (55)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/a-mandzsuriai-jelolt.2004-LEeDgJFzKBNJNhq3 )
Meryl Streep kiszámíthatóan gonosz asszonyt játszik, igazi díva. Élvezi az ördögi nagyasszony szerepét, megmutatva, hogy valójában minden színészi feladatot meg tud oldani. Egyik filmjében csupaszív, bájos, a másikban pedig hideg mint a kígyó. Ugyanakkor ez a filmbéli alakítása nem vitt közelebb az általam vizsgált témához: hiába 55 éves a film forgatásakor, 45-nek sem tűnik, és itt bölcsesség helyett csak a hideg számítás jut szerephez, ami nem a bölcs idősődő asszonyok, hanem az ördögi boszorkányok sajátja.

A balszerencse áradása 2004 (55)

Első a szerelem 2005 (56)

Ezt a filmet többnyire fanyalogva lehúzzák a kritikusok. Jó magam többször láttam már és bármikor szívesen újra megnézném. Azt hiszem sok nő van ezzel így, akinek életébe belépett egyszer a nagy szerelem, és noha nem lett ebből a kapcsolatból holtomiglan- holtomdiglan, azért jó sírva-nevetve emlékezni a film kapcsán arra, hogy milyen jó, hogy volt…
A történet beleillik abba a klisébe, amikor az idősebb nő (Uma Thurman) fiatalabb fiú (Bryan Greenberg) kapcsolata nem lehet tartós a korkülönbség miatt. A bonyodalmat az hozza, hogy a női főszereplőt kifejezetten bátorítja erre a szerelemre a terapeutája (Meryl Streep), de csak míg ki nem derül számára, hogy a fiú éppen az ő gyermeke. Mert könnyű semleges szereplőként tanácsokat osztogatni, de mindjárt sokkal bonyolultabb, amikor magunk is érintetté válunk.
Az idősődés problémája akkor jelenik meg először az életünkben, amikor rájövünk, hogy gyermekünk visszavonhatatlanul felnőtt, és mi már csak asszisztálhatunk az életéhez. A főszerepeket innentől már nem nekünk osztogatják. Kevesen tudják ezt önként és belső felismerőstől vezetve tudomásul venni és azt hiszem a legtöbb anyós-meny viszály hátterében mindig meghúzódik az anya nőiségének hervadása, amit nem tud elfogadni. Pedig amikor egy anya a fia és a válaszottja közé áll, nagyon könnyen partvonalon kívül találhatja magát. Ebben a vetélkedésben, amely a fiú megtartásáért dúl a fiatalabb nőnek mindig több bevethető fegyvere van. Ebben a filmben mégsem diadalmaskodhat a fiatalabb nő, és nemcsak azért, mert az anya sokkal bölcsebb és tapasztaltabb nála, valamint önbizalma, önértékelése alaposan megsérült a korábbi kapcsolatában, hanem mert a vallási különbözőség a házasság lehetőségét kizárja. Így aztán azon ritka kivétel érvényesül a filmben, amikor az anya mesterkedései győzelemre vezetnek, ám ettől senki sem lesz boldog. Meryl Streep alakítása fergeteges, belebújva ebbe a szerepbe képes megmutatni az idősődő nő lelkében dúló mély, belső válság ezer árnyalatát.

Az utolsó adás 2005 (56)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/az-utolso-adas-2006-drama-vigjatek-zenes-8m4ZItc2ri8v3Pj6 )

Az ördög Pradát visel 2006 (57)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/az-ordog-pradat-visel-teljes-amerikai-szinkronos-film-gaFHcA28VG9A4zmX )

Nem tudom, hányszor láttam már és főképpen hányszor fogom még újra és újra megnézni. Legkevésbé a filmben felvonultatott vagyont érő ruhákért, cipőkért, gazdagság érzés utáni vágyakozásból – ez kicsit sem érdekel. Még kevésbé a történet főszálán a nagyon tehetséges Anne Hathaway csetlés-botlásáért. És félreértés ne essék, egyáltalán nem tetszik, ahogy Miranda ebben a férfielvű világban.
1:16,57 perctől látható a film igazi drámai alakítása arról, hogyan tudja egy virulens, igazán erős idősődő nő a bölcsességével kordában tartani és nemes bosszúra használni jogos haragját és dühét, valamint hogyan képes elkerülni, hogy tetejébe még porig is alázzák nagy plénum előtt.
Amikor az asszisztense megkérdezi tőle, hogy vajon a repülőtérre sem kell kimennie a férje elé, ha az nem jön a fogadásra, szenvtelen hangon, végtelen nyugalommal ezt válaszolja:
– Ha azt mondja magának, hogy mégsem akar elválni, akkor nyugodtan menjen ki érte. – Kedvenc szavajárásával: ENNYI. Ennyi mindössze a kifakadás azért, hogy a társa, gyermekeinek apja miután csúnyán kihasználta az intelligenciáját, a tehetségét, a kapcsolatrendszerét és a pénzét, kihátrál a közös életükből, hogy lecserélje egy fiatalabbra.
Nem átkozódik, zokog, tőr-zúr mérgében, nem ragadtatja magát tettlegességre. Nem zsarol, nem rója fel a hálátlanságot és hűtlenséget a másiknak. Van kellő tudása és tapasztalata, hogy ennek úgysem lenne semmi értelme. Egy férfit el kell engedni, ha menni akar – ez egyébként az egyetlen módja annak, hogy később visszasündörögjön. Ami persze nem jelenti azt, hogy túljutva a veszteségfeldolgozáson, megerősödve és rátalálva a teljes függetlenségre a nő vissza is fogadná.
Szeme sem rebben és még mosolyogni is tud, ahogy később – 1:28,50-től – önként, magától engedi át helyét a vetélytársának, bölcsen kivédve, hogy nyilvánosan fosszák meg mindattól, ami az életét jelentette.

Este 2007 (58)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/este-2007-drama-romantikus-sipcJCPmQR0fB1ec )

Kiadatás 2007 (58)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/kiadatas-teljes-film-amerikai-szinkronos-thriller-BAj4mcbJNhiGb22t )

Gyávák és hősök 2007 (58)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/gyavak-es-hosok-drama-AoTAgLTHMRS3jlNs )

Mamma Mia 2008 (59)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/mamma-mia-teljes-film-C9Ru8dQp47KMZI0q )

Kétely 2008 (59)
Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/ketely-doubt-xvid.avi-dC0vj8sxBNHtzVNg )

Meryl Streep színészi nagyságát mi sem jellemzi jobban, minthogy ebben a filmben a szerep kedvéért megcsúnyul és semmit sem láthatunk derűs bölcsességéből.
Belebújva a szerepébe olyan feszesen, kimérten lépked iskolája jó híréért felelős igazgatónőként, mintha karót nyelt volna. Főkötője semmit nem enged láttatni szép hajából, magas homlokából, apácaöltözéke mögött eltűnik az ember, a nő, csak a szürke, hivatását gyakorló végrehajtó marad színes, sokoldalú egyéniségéből. Szemüvege mögött a szeme mintha kisebbnek tünne és az üveg csillog a szeme helyett. Az fénytelen.
A film témája a kétely, a rosszindulat, a pletyka és az ebből felépített, bizonyíthatatlan gyanú miatti kíméletlen keresztesháború valamiféle magasztos erkölcs nevében. Az igazgatónő valóban intoleráns, és megszállottan bizalmatlan. Ez a bizalmatlanság lelke nagy részét befagyasztja, élettelenné teszi. Ettől válik csúnyává és bölcs öregasszony helyett előítéletes, dogmatikus inkvizítorrá.

Julie & Julia Két nő egy recept 2009 (60)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/julie-es-julia-ket-no-O9MDDKE5I3vesWWA )
Kedvenc filmem ez is, eddig háromszor láttam. Volt egy “főzőfilmes” korszakom négy éve, amikor minden elérhető filmet megnéztem, amiben főztek. Ami tetszett, azt magam is kipróbáltam. Izgalmas projekt volt, rengeteg új felfedezéssel. Julia Child receptjeiből is legalább négyet kipróbáltam, noha nem azokat, amik a filmben szerepelnek.
Az amerikai asszonyoknak írt francia recepteket tartalmazó szakácskönyve 700 oldalas. Még sosem adták ki magyarul. Ezidáig nem akadt, aki lefordította volna és kiadó sem, aki látna benne fantáziát, pedig úgy gondolom, bárki tudna tanulni tőle nálunk is.
“Életem Franciaországban” című életrajzi könyve viszont megjelent itthon is, de nem lehet hozzáférni. Pedig az életrajzokat különösen szeretem, ráadásul – mivel Julia 91 éves korában halt meg és utolsó pillanatig aktív maradt, most különösen szívesen olvasnám. Érdekes lenne olvasni abból a szempontból is, hogy ilyen magas kort megélt asszony hogyan gondolkodik az idősődésről, az elmúlásról. Azért is nagyon kiváncsi vagyok erre a könyvre, mert írása is tele van élettel és humorral. Hiszen – és ez a filmból is tökéletesen lejön – Julia Child egy kirobbanó energiabomba volt. Igen érdekes, eredeti egyéniség lehetett 188 cm-es magasságával, időnként kissé esetlen mozdualtaival, önmagát is kinevető, szelíd iróniájával. Meryl Steepnek természetesen nem okozott problémát, hogy belebújjon ebbe a langaléta, esetlen, kicsit sipító hanghordozású, furcsán gesztikuláló női figurába és meg is tudja szerettetni a nézőkkel. Úgy gondolom, sok közös vonás van bennük és erre a film negyedszeri végignézése sotrán jöttem rá, miközben egy nagyon nyilvánvaló felismerést is adott a film a szépen, bölcsen öregedéssel kapcsolatban.
A titok pofonegyszerű! Julia Child szakácsművészetében és irásaiban, míg Meryl Streep színészi játékában teljesen fel tud olvadni és kiteljesedni. Megtalálták és életük nagy részében meg is valósították szenvedélyesen és lázas örömmel azt, amire hivatottak. Precizitásuk, munkabírásuk, állhatatosságuk és szenvedélyük egyszerűen páratlan és lenyűgöző. De ne feledjkezzünk meg arról sem, hogy mindez nem öncélú, mindkettőnek van egy hűséges társa, egy partnere, akivel minden megosztható, és akiért érdemes!
A filmből kiderül, hogy Julia Child őszintén, szűnni nem akaróan szerette a férjét és ez fordítva is igaz: Paul, a férje mindenben támogatta, bátorította és imádta! Eltéphetetlen kötelék volt közöttük, mely kölcsönös tiszteleten, egymás iránti megbecsülésen és szerelmen alapult. Meryl Streep magánéletéről keveset tudni, de vélhetőleg hasonlóan harmonikus kapcsolatban él szobrász férjével, három felnőtt gyermeke apjával. Egy interjúban Julia és Paul kapcsolatára ezt a kifejezést használta: “marriage of equals”, vagyis az egyenlőek házassága – sejtésem szerint ezt a sajátjáról is nyugodtan elmondhatja.
Julia Child könyvében leírja, mi a főzés titka: azt hiszem ezt nyugodtan a boldog élet és öregedés titkaként is értelmezhetjük: “A főzés egyik titkát és egyben örömét jelenti megtanulni kijavítani valamit, amit elrontottunk, és az egyik lecke az, hogy derűsen viseljük el azt is, ha már egyáltalában nem lehet kijavítani.”

Egyszerűen bonyolult 2009 (60)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/egyszeruen-bonyolult.mp4-2009-vigjatek-bHLvxsJ59Y8TVPdh )

A Vaslady 2011 (62)

Amit még mindig tudni akarsz a szexről 2012 (63)
Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/amit-meg-mindig-tudni-akarsz-drama-romantikus-vigjatek-jaL4FMoa2a2Zvvv9 )

Augusztus Oklahomában 2013 (64)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/emberek-vlogok/augusztus-oklahomaban-tDFCUNCKe5iYU5Px )

Ez egy nagyon erős, nagyon ütős film. Egy család teljes széthullása, sok keserű és értelmetlennek tűnő élet tragédiája öt napba, és a film két órájába sűrítve. Meryl Streep egy özvegyen maradt, szájráktól szenvedő, gyógyszerfüggő anyát alakít, akiből kegyetlen élete rafináltan kegyetlen asszonyt faragott. Talán nincs még egy olyan filmszerepe, ahol ennyire keserű, aljas és esendő. Láthatjuk, hogy a szerep hiteles megformálása során hogy vetkőzik ki önmagából, és rombolja porig azt az imázst az elegancia nagyasszonyáról, amelyet hosszú évek alatt felépített.
Számomra az öregedés egyik nagyon fontos elemét, a manírok levetkőzését tudatosította ebben a szerepében. (Egyébként nem csak ő, hanem Margo Martindale is!) Láttam már több idősödő asszonynál, többek között a nagymamámnál, hogyan hagy föl a látszattal, hogyan hull le a sok felvett szerep álarca róla és mondja ki, amit gondol, úgy, ahogy érzi és gondolja, minden különösebb csomagolás nélkül. Már nem tartja fontosnak, hogy megjátsza magát. Átlát mindenkin, pontosan tudja azt is amit titkolnak előtte. Nyersen szókimondóvá válik, nincs tekintettel senkire és semmire. Fokozottan igaz ez, ha az öregség betegséggel, különösen, ha gyógyithatatlan betegséggel párosul, amikor már látható közelségbe kerül az élet vége is.

A kelletlen utitárs 2014 (65)

Az emlékek őre 2014 (65)
Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/az-emlekek-ore-2014-magyar-drama-sci-fi-gCI38Cj4ueN7LjZO )

Ebben a filmben Meryl Streepnek egy emlék- és érzelemmentes Közösség vezetőjét kell alakítania és ebben a szerepben ismét sikerül felülmúlnia önmagát azzal, hogy rettenetesen csúffá válik. Egyik kritika szerint ő a hosszú fehérhajú Szörnyella de Frász, a rajzfilmek gonosz boszorkája, a Big Sister, aki figyel téged. Ez a tény viszont segíthet annak felismerésében, hogy az öregedés szépségéhez és bölcsességéhez nem nélkülözhető, hogy megmaradjanak a szép emlékek és a szívet melengető érzelmek.

Vadregény 2014 (65)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/vadregeny-into-the-woods-.2014.-2-2014.-5-b5NrRemK39nUAOtm )

Dübörög a szív 2015 (66)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/zene/duborog-a-sziv-6IjqCMLfMoRZ9aN5 )

Szüfrazsett 2015 (66)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/a-szufrazsett-2015-magyar-drama-eletrajzi-QwMgxPOc5jhe79qe )

Florence – A tökéletlen hang 2016 (67)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/florence-a-tokeletlen-hang.mp4-s6UEmMkDM0Q6KVHj )

A Pentagon titkai 2017 (68)

Itt nézhető meg: ( https://www.youtube.com/watch?v=x1UD76YpXiU )

Mindenképpen figyelemre méltó az eleganciája. Finom, jószabású, korának megfelelő ruhái ehhez sokat hozzátesznek, ám mégis az a lenyűgöző, ahogy viseli őket. Férfiasan kemény, és mondjuk ki nyugodtan ellenséges közegben irányítja az újságját. Olyan derűs kedvességgel tud szembemenni a férfiegóval, hogy az elbűvölő. A lefegyverzéshez megnyerő közvetelensége mellett sokat mosolyog és jóízűen nevet. Hasznosítani tudja mély emberismeretét, beleérző képességét, intuícióját. Végül van még valami, amit az eddigi filmek során nem ismertem fel: bátor! Nem vakmerő, aki a tudatlanok bátorságával vág bele kockázatos kimenetelű kalandba. Ő valóban annak tudatában teszi, hogy pontosan tudja, rámehet erre minden, ami fontos számára. Sőt! Ő maga is börtönbe kerülhet. Mégis, mikor úgy dönt, hogy jelenjen meg a leleplező tartalom az újságban, már megingathatatlanul kitart és végigcsinálja. Csodálatos! Példaértékű! Mert az idős korban már csak a belső értékekhez való hűség számít, semmi más, és ez a filmből kristálytisztán átjön.

Mamma Mia! Sose hagyjuk abba 2018 (69)

Itt nézhető meg: ( https://videa.hu/videok/film-animacio/mamma-mia-sose-hagyjuk-2018-qVij78A2YxPgqm3Z )
Míg a Mamma Mia! első részében Meryl Streepe a kirobbanó életenergiával tarolt, itt a második részben 69 évesen már nem akarja túltolni a biciklit és kitenni magát annak, hogy nevetségessé válik. Volt ereje visszavonulni és csak egy jelenet erejéig részt venni a fergeteges játékban, akkor is mértéktartó visszafogottsággal. Hát igen, azt hiszem ez is nagyon lényeges, hogy valaki vállalni tudja a korának megfelelő stílust, viselkedést, hogy pontosan tudja, mit szabad és mit nem szabad elvállalnia, ha hiteles akar lenni önmagához.

Vélemény, hozzászólás?